تجارت صنعت امید آریا

از پمپ هیدرولیک ترک چه می دانید؟

پمپ، اصلی ترین بخش از هر سیستم هیدرولیکی است به طوری که بدون وجود آن، سیستم از کار می افتد. تمامی اجزای دیگر یک سیستم هیدرولیکی وابسته به پمپ هستند به طوری که بدون پمپ قادر به ادامه کار نخواهند بود. در این مقاله، هر آن چه لازم است در مورد پمپ هیدرولیک ترک بدانید را ارائه خواهیم کرد. پس، با ما همراه باشید. اما پیش از آن، لازم است بدانید که پمپ های هیدرولیک دارای انواع بسیار مختلفی هستند که هر یک برای هدف خاصی طراحی شده اند.

پمپ هیدرولیک چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ هیدرولیک دارای تعاریف مختلفی است. یک تعریف ساده برای پمپ های هیدرولیکی، وسیله ای است که برای به جریان انداختن یک سیال استفاده می شود. وظیفه پمپ در سیستم های هیدرولیکی، تامین انرژی مکانیکی لازم از طریق موتورهای الکتریکی، احتراقی و غیره است. در سیستم های هیدرولیکی، فشار با مقاومت در برابر خروجی پمپ ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که سیال بدون مقاومت از پمپ خارج شود، فشار بالاتر از فشار اتمسفر خواهد بود. به همین ترتیب، اگر سیال نتواند از پمپ هیدرولیک ترک خارج شود، فشار به دلیل مقاومت بی نهایتی که ایجاد شده است، پایین تر از فشار اتمسفر خواهد بود.به همین دلیل است که از شیر اطمینان استفاده می شود. شیر اطمینان وظیفه دارد تا وقتی فشار به مقدار از پیش تعیین شده ای رسید، مسیر جریان به درون مخزن را باز کند. به این طریق، فشار سیستم در یک محدوده مشخص کنترل می شود.

هدف از شیر اطمینان، از بین بردن وابستگی خروجی پمپ به فشار سیستم است. هر زمان که خروج سیال از پمپ منجر به افزایش بیش از اندازه فشار سیستم شود، می توان شیر اطمینان را بست و فشار را کنترل کرد.

انواع پمپ هیدرولیک ترک

پمپ های هیدرولیک را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد: پمپ هیدرولیک با جا به جایی مثبت و پمپ هیدرولیک با جا به جایی غیرمثبت.

انواع مختلف پمپ هیدرولیک
انواع مختلف پمپ هیدرولیک

پمپ هایی که جا به جایی غیرمثبت دارند، بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می شوند. هدف از استفاده از این نوع پمپ ها، جا به جایی یک سیال از نقطه ای به نقطه دیگر است. با توجه به محدود بودن ظرفیت فشاری، نمی توان از پمپ هایی با جا به جایی غیرمثبت در صنعت استفاده کرد. خود این پمپ ها را می توان به سه دسته شعاعی، محوری و جریان مختلط تقسیم بندی کرد. پمپ هیدرولیک ترک با جا به جایی مثبت در صنعت به طور گسترده به کار می رود.

این پمپ ها به دلیل ظرفیت فشاری بالایی که دارند، می توانند در مقابل مقاومت به وجود آمده در برابر جریان غلبه کنند. به این طریق، سیال موردنظر را در هر وقت که لازم باشد، به سمت مخزن هدایت می کنند. پمپ هیدرولیک با جا به جایی مثبت خود به سه دسته تقسیم می شود: پمپ چرخ دنده ای، پمپ هیدرولیک پره ای و پمپ هیدرولیک پیستونی. هر یکی از این پمپ ها برای هدف خاصی طراحی شده اند.

پمپ هیدرولیک صنعتی
پمپ هیدرولیک صنعتی

پمپ هیدرولیک ترک بهتر است یا ایرانی؟

در سال های اخیر، قطعات هیدرولیکی ازجمله پمپ بسیار زیادی از کشور ترکیه وارد ایران می شود. باور عمومی این است که جنس و کیفیت قطعات خارجی بهتر از ایرانی است. اما واقعیت خلاف آن را نشان می دهد. امروزه، بسیاری از برندهای ایرانی در زمینه تولید پمپ های هیدرولیکی فعالیت می کنند و به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند.  قیمت قطعات هیدرولیکی خارجی در مقایسه با ایرانی بسیار بیشتر است. این در حالی است که نمی توان گفت از کیفیت بسیار بهتری نسبت به تولیدات ایرانی برخوردار هستند. در برخی از موارد، درست برعکس است. بدان معنی که می توان یک پمپ باکیفیت ایرانی را با قیمت پایین تر و درصد ایمنی بیشتر تهیه کرد.

عملکرد پمپ هیدرولیک ترک
عملکرد پمپ هیدرولیک ترک

سخن پایانی

پمپ، قلب هر سیستم هیدرولیکی به شمار می رود. این بدان معنی است که اجزای دیگر یک سیستم هیدرولیکی نمی توانند بدون پمپ به کار خود ادامه دهند. در نتیجه، کیفیت و درصد ایمنی پمپ هیدرولیک بسیار اهمیت دارد. پمپ هیدرولیک ترک به دو دسته پمپ هایی با جا به جایی مثبت و غیرمثبت تقسیم می شود. پمپ هایی با جا به جایی مثبت، کاربرد صنعتی و پمپ هایی با جا به جایی غیرمثبت، کاربرد خانگی دارند. آیا تاکنون تجربه کار کردن با پمپ هیدرولیک را داشته اید؟ لطفاً این تجربه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برای استعلام قیمت پمپ هیدرولیک و همچنین خرید آن میتوایند با مشاوران ما در در مجموعه تجارت صنعت امید آریا تماس بگیرید.

× مشاوره تخصصی