تجارت صنعت امید آریا

چقدر با انواع پمپ پیستون آشنا هستید؟

پمپ پیستون یکی از انواع پمپ های متمایز موجود در بازار است. در پمپ های پیستونی برای فشرده سازی سیال از پیستون استفاده می شود. این پست بر روی انواع پمپ پیستونی تمرکز دارد. این پمپ ها شامل یک محفظه، یک پیستون و چند دستگاه کنترل هستند. این پمپ ها با حرکت سیال به سمت پایین داخل محفظه کار می کنند. هنگامی که فشار هوا از دریچه باز فراتر رفت، سیال را می توان از طریق باز کردن شیر خروجی هل داد. هنگامی که پیستون به موقعیت اولیه خود باز می گردد، دریچه ورودی را باز می کند و دریچه خروجی را می بندد و اجازه می دهد تا از مکش برای کشیدن محیط اضافی جهت فشرده سازی استفاده شود. این پست نمای کلی از انواع پمپ پیستونی و نحوه عملکرد آن ارائه می دهد.

پمپ پیستونی چیست؟

پمپ جابجایی مثبت (PD) را می توان به عنوان پمپ پیستونی توصیف کرد. برای حرکت مایعات، این پمپ ها از پیستون و دیافراگم استفاده می کنند. شیرهای ورودی و خروجی در این پمپ ها از نوع شیرهای چک می باشند. پمپ پیستونی یک پمپ دوار است که از طریق چرخ دوار یا محور دوار عمل می کند. جزء گردان را می توان از مرکز آن به یک محور متصل کرد، که سپس می تواند به پیستون متصل شود. هنگامی که قطعه گردان می چرخد، محور و پیستون را با خود به پایین می کشد.

طرز کار و نیرومحرکه در انواع پمپ پیستون چیست؟

نحوه کار پمپ پیستونی مانند پمپ های PD است. با کمک نیروی مکانیزم پمپاژ حجم مایع را افزایش می دهند. این پمپ ها ممکن است با منبع برق کار کنند. انواع پمپ های پیستونی دارای پیستون های زیاد و یک سری دستگاه های کنترلی هستند. دو پیستون و دو دستگاه کنترل در پمپ دوبلکس گنجانده شده است. از طرف دیگر یک پمپ تریپلکس دارای سه پیستون و سه دستگاه کنترل است. برای اطمینان از اینکه مایع در هر دو طرف جریان دارد، بازرسی دستگاه های تنظیم کننده انواع پمپ پیستون در هر دو طرف بسیار مهم است.

انواع‌پمپ های پیستونی

چهار نوع پمپ پیستونی وجود دارد: پمپ های بالابر، پمپ نیرو، پمپ های محوری و پمپ های پیستونی شعاعی. پمپ های بالابر و نیرو یا به صورت دستی یا با کمک موتور این پمپ ها، عمل می کنند. قیمت پمپ های پیستونی بسته به عملکرد متفاوت است.

انواع پمپ پیستون
انواع پمپ پیستون

پمپ پیستونی بالابر با مکانیزم کنترلی

پمپ پیستونی بالابر یکی از انواع پمپ پیستونی است. پیستون می تواند با کمک مکانیزم کنترلی به نام سوپاپ، سیال را به قسمت پایینی سیلندر بکشد. سیال از طریق مکانیسم های کنترلی که در حرکت زیرین پیستون قرار دارد، به ناحیه بالاتر سیلندر جریان می ‌یابد. سپس سیال را می توان از طریق دهانه ای در ناحیه بالاتر سیلندر خارج کرد. این شکل از پمپ پیستونی، سیال را از شیر مکش به قسمت پایین سیلندر می کشد. پیستون در طول حرکت به سمت بالا می رود و باعث مکش می شود. در نتیجه سیال از طریق شیر وارد سیلندر می شود.

پمپ پیستون نیرو مشابه پمپ بالابر

در این نوع پمپ، حرکت رو به بالای پمپ پیستون، سیال را از طریق دریچه ورودی سیلندر بالا بکشد. پمپ نیرو مانند پمپ بالابر کار می کند. حرکت پیستون به سمت بالا در این پمپ، سیال را از طریق دریچه ورودی به داخل سیلندر می کشد. پس از عملیات فشرده سازی، حرکت رو به پایین، سیال را از طریق شیر خروجی از پمپ به لوله تخلیه خارج می کند.

پمپ‌پیستونی محوری با پیستون ها متعدد

پمپ پیستونی محوری یک از انواع پمپ پیستونی با پیستون های زیادی است. این پیستون ها در یک آرایه دایره ای در داخل یک بلوک لوله قرار گرفته اند. از این پمپ ها می توان به عنوان کمپرسور خودرو، پمپ مستقل و یا موتور هیدرولیک استفاده کرد.

پمپ پیستون محوری
پمپ پیستون محوری

پمپ‌پیستونی شعاعی نوعی پمپ هیدرولیک

این پمپ نوعی پمپ پیستونی هیدرولیک است. پیستون های فعال در یک مسیر شعاعی متقارن، برخلاف جهت انبساط پمپ پیستونی محوری، در مجاورت محور محرک منبسط می شوند. برخی از پیستون ها در یک بلوک استوانه ای قرار می گیرند، که توپی روتور را در پمپ های پیستونی شعاعی احاطه کرده اند. یک میله، یک پیستون و یک روتور سیلندر را تشکیل می دهند. سیال توسط لوله به داخل و خارج سیلندر منتقل می شود.

پمپ پیستون شعاعی
پمپ پیستون شعاعی

جمع بندی

پمپ پیستون محوری و شعاعی دو نوع اصلی و اولیه پیستون هستند. پیستون بالابر و پیستون نیرو بعدها اضافه شدند. هر کدام از انواع پیستون مزیت ها و کاربردهای خود را دارند، که با استفاده بهینه از آنها می توان به حداکثر بازدهی رسید.

برای استعلام قیمت پمپ هیدرولیک و مشاوره رایگان و همچنین خرید پمپ هیدرولیک میتوانید با مشاوران ما در شرکت تجارت صنعت امید آریا تماس بگیرید.

× مشاوره تخصصی