تجارت صنعت امید آریا

بررسی عملکرد پمپ هیدرولیک سه طبقه

 هنگام خرید پمپ‌ هیدرولیک جدید، انتخاب کوپلینگ یکی از اجزای نادیده گرفته شده است. به هر حال این یکی از کم هزینه ترین قطعات کل مجموعه پمپ می باشد. اما بدان معنا نیست که دارای اهمیت کمی است. کوپلینگ ‌های پمپ، محور پمپ و محور موتور را به یکدیگر متصل می‌کنند تا موتور به طور موثر نیرو را به پمپ منتقل کند. مانند هر چیز دیگری در پمپ، انتخاب کوپلینگ مناسب، می تواند تأثیر مثبت یا منفی بر عملکرد طول عمر پمپ داشته باشد. یکی از کاربردی ترین آنها پمپ هیدرولیک سه طبقه می باشد.

پمپ هیدرولیک سه طبقه

در حالت کلی می توان گفت که پمپ های دنده ای هیدرولیک، به دو نوع دنده داخلی و خارجی طبقه بندی می شوند. نوع پمپ هیدرولیک دنده داخلی، دارای راندمان خوبی بوده و می توانند فشار بالایی را تحمل نمایند که این نکته، از مزیت های این سیستم و پمپ هیدرولیک سه طبقه است.

بدنه آن ها از جنس آلومینیوم بوده و دنده هایی از جنس برنج و فولاد دارند که عمدتا در ماشین آلات صنعتی گران قیمت به کار گرفته می شوند. مهم ترین نکته در این نوع از پمپ ها، امکان کوپل شدن پمپ در طبقات مختلف است که به طور معمول، دو، سه، چهار و پنج طبقه با یکدیگر کوپل می شوند که می توان به پمپ هیدرولیک سه طبقه اشاره نمود.

در صورتی که برای تجهیزات خود، نیازمند پمپی با ماندگاری بالا و راندمان مناسب هستید، این نوع از پمپ می تواند گزینه ای مناسب باشد. ضمن آنکه قابلیت تحمل فشار و صدای کم، آن را در میان دیگر پمپ ها محبوب کرده است.

پمپ هیدرولیک سه طبقه در بهترین مارک های موجود
پمپ هیدرولیک سه طبقه در بهترین مارک های موجود

این را نیز می توان افزود که در مقابل، نوع پمپ هیدرولیک دنده خارجی نیز با تحمل فشار متوسط و ساختاری آلومینیومی و چدنی، توانسته است همانند پمپ هیدرولیک سه طبقه، کاربردهای فراوانی را در صنعت داشته و مزیت های مختلفی را به همراه داشته باشد. این نوع از پمپ نیز در طبقات مختلفی و در لیتراژهای معینی کوپل می شوند که به طور معمول، در طبقات دو تا پنج طبقه به بازار عرضه می شوند. در واقع می توان گفت که از کاربردی ترین پمپ های دنده ای، پمپ هیدرولیک سه طبقه می باشد.

چهار کوپلینگ رایج در پمپ هیدرولیک

کوپلینگ الاستومری:

کوپلینگ های الاستومری رایج ترین کوپلینگ هایی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل نصب سریع و آسان و توانایی ذاتی آنها در جذب انواع ضربه، ناهماهنگی و شناور انتهایی، تقریباً در هر پمپ کوچک تا متوسط ​​نصب شده وجود دارند. سازندگان مختلف زیادی وجود دارد که هر کدام ساختار خاص خود را در طراحی ارائه کرده اند، اما مفهوم در اغلب آنها، همانند پمپ هیدرولیک سه طبقه یکسان است.

کوپلینگ شبکه:

کوپلینگ های شبکه، در پمپ هایی با موتورهای بزرگ و کاربردهای گشتاور بالا یافت می شوند. این کوپلینگ ها گشتاور را از طریق یک مجموعه فنر منتقل می کنند. آنها انعطاف ناپذیر هستند و بدون ایجاد بارهای شعاعی بالابر یاتاقان ها، نمی توانند ناهماهنگی را تحمل کنند. آن ها نیازی به روغن کاری منظم ندارند.

انواع پمپ هیدرولیک دنده ای
انواع پمپ هیدرولیک دنده ای

دیسک کوپلینگ:

در مقابل انواع پمپ هیدرولیک سه طبقه که به خوبی در یکدیگر کوپل می شوند، کوپلینگ های دیسکی برای کاربردهای گشتاور متوسط ​​تا بالا در صنایع دریایی و تولید برق ایده آل هستند. کوپلینگ های دیسکی بیشتر از کوپلینگ های الاستومری گشتاور بالا را می پذیرند و به طور کلی گران تر هستند. کوپلینگ های دیسکی در دماهای بالا تا 750 درجه فارنهایت عملکرد خوبی دارند.

کوپلینگ دنده:

کوپلینگ دنده ای که در انواع پمپ همانند پمپ هیدرولیک سه طبقه به کار گرفته می شود، قدیمی ترین طراحی کوپلینگ است که در چند کاربرد یافت می شود. آن ها قادر به انتقال گشتاور بالا در سرعت های زیاد هستند و برای پمپ ها و موتورهای بسیار بزرگ ایده آل خواهند بود.

کوپلینک مناسب دنده در پمپ هیدرولیک
کوپلینک مناسب دنده در پمپ هیدرولیک

کوپلینگ دنده از نظر مکانیکی انعطاف پذیر است و اجازه می دهد تا مقداری ناهماهنگی بین شفت ها ایجاد شود. ضمن آن که از دو توپی با چرخ دنده خارجی و دو دسته بیرونی با چرخ دنده های داخلی تشکیل شده است. با این حال، کوپلینگ های دنده در پمپ هیدرولیک سه طبقه نیاز به نگهداری و مراقبت کافی دارند.

× مشاوره تخصصی