تجارت صنعت امید آریا

نحوه درست انتخاب شیر بالابر هیدرولیک بر چه اساس است؟

سیستم هیدرولیکی بر اساس کنترل روغن عمل می کند. وظیفه یک شیر بالابر هیدرولیک کنترل جریانی است که باعث بالا و پایین شدن اتاق بالابر می شود. از آنجایی که شیر بالابر در امنیت نقش بسیار مهمی دارد، باید در انتخاب آن به معیارهای مختلفی توجه کرد. آشنایی با ساختار و نحوه عملکرد آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس اگر می خواهید بیشتر با این نوع شیرها آشنا شوید، با ما همراه باشید.

شیر بالابر هیدرولیک
شیر بالابر هیدرولیک

نحوه عملکرد شیر بالابر هیدرولیک

مکانیزم عملکرد شیر بلوک بالابری با استارت سیستم هیدرولیک و پمپاژ روغن آغاز می شود. در این حالت، روغن به طور مستقیم از شیر بالابر به زیر جک می رود و جک را به سمت بالا حرکت می دهد. با خاموش شدن موتور، پمپاژ روغن نیز متوقف می شود. ساچمه تعبیه شده در مسیر بازگشت روغن قرار می گیرد و در نتیجه، مانع از تخلیه روغن می شود. توجه داشته باشید که شیرهای بالابر هیدرولیک که با نام شیرهای پاپت نیز شهرت دارند، باعث حرکت اتاق بالابر به سمت پایین نمی شوند. علاوه بر این، شیر بالابر هیدرولیک نشت داخلی ندارد.

حرکت رو به پایین اتاق بالابر با جریان پیدا کردن نیروی الکتریکی صورت می گیرد. به عبارت دیگر، نیروی الکتریکی در بوبین جریان پیدا می کند و مسیر تخلیه توسط شیر بالابر باز می شود. به این ترتیب، روغن از زیر جک به سمت مخزن حرکت می کند. تخلیه روغن به مخزن باعث جمع شدن جک و در نتیجه، حرکت رو به پایین اتاق بالابر می شود.

نحوه عملکرد شیرهای بالابر هیدرولیک
نحوه عملکرد شیرهای بالابر هیدرولیک

ساختار شیر بالابر هیدرولیک

به منظور داشتن یک انتخاب درست حتماً باید با ساختار این نوع شیرها آشنایی داشت. شیر بالابر هیدرولیک دارای یک ورودی و یک خروجی هستند که به ترتیب با حروف P و T نشان داده می شوند. ورودی شیر به پمپ و خروجی آن به داخل مخزن متصل می شود. اگر به این شیر نگاه کنید، متوجه دو مسیر خواهید شد که با حروف M و A علامت گذاری شده اند. مسیر M محل قرار گرفتن گیج است در حالی که جک در مسیر A قرار می گیرد. به همین دلیل به مسیر A، خط کار نیز گفته می شود.

در کنار شیر بالابر هیدرولیک، شیرهای کنترل فلو نیز تعبیه می شوند. این شیرها برای تنظیم سرعت بالابر هیدرولیک به خصوص در زمان پایین آمدن بالابر به کار می روند. شیرهای یکطرفه تعبیه شده در سیستم بالابرهای هیدرولیک از پرتاب ناگهانی بالابر در صورت قطع جریان الکتریکی جلوگیری می کنند. در نتیجه، ایمنی بالابرهای مجهز به شیرهای هیدرولیک تضمین شده است.

اجزای تشکیل دهنده شیرهای بالابر هیدرولیک

برخی از مهم ترین اجزای سازنده شیرهای بالابر هیدرولیک به شرح زیر هستند:

  • شیر برقی: از شیرهای برقی جهت کنترل جهت جک هیدرولیک استفاده می شود. این شیر به دلیل مجهز بودن به دو عدد چک ولو به هیچ عنوان برگشت روغن ندارد.
  • فشارشکن: رابطه بین وزن و فشار کاری مستقیم است. هر چه فشار بیشتر باشد، تحمل وزن نیز بیشتر خواهد بود. فشارشکن نصب شده روی شیرهای بالابر هیدرولیک قابل تنظیم روی فشار دلخواه است. تنظیم نادرست فشار می تواند باعث سقوط بالابر و ضررهای جانی و مالی شود.
  • تخلیه اضطراری: در صورت قطع برق و قرار گرفتن بالابر در طبقات بالایی ساختمان، سیستم هیدرولیک از کار می افتد و نمی تواند پایین برگردد. پیچ تعبیه شده روی شیر بالابر هیدرولیک برای تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است. با باز کردن این پیچ ها، روغن از زیر جک به سمت مخزن تخلیه می شود و بالابر به آرامی پایین می آید.
  • چک ولو: همانطور که گفته شد، وجود چک ولو به خاطر جلوگیری از نشت داخلی است.

 نحوه انتخاب شیرهای بالابر هیدرولیک

انتخاب این نوع شیرها باید بر اساس پمپ هیدرولیک و جریان تولید شده صورت گیرد. در واقع، قبل از خرید حتماً باید ورودی و خروجی سیال به درون سیستم را به طور دقیق اندازه گیری کنید. در غیر این صورت، بالابر به درستی عمل نمی کند و سرعت حرکت هم کندتر یا تندتر از حد متوسط خواهد بود.

نحوه انتخاب شیرهای بالابر هیدرولیک
نحوه انتخاب شیرهای بالابر هیدرولیک

قیمت شیرهای بالابر هیدرولیک

قیمت شیرهای بالابر هیدرولیک به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال، نوع ساخت، برند تولیدکننده، سایز و قطعات بکار رفته همگی در قیمت نهایی محصول تاثیرگذار هستند. به منظور استعلام قیمت می توانید به مراکز معتبر مراجعه کنید.

سخن پایانی

از شیر بالابر هیدرولیک به منظور حرکت رو به بالا یا پایین بالابرها استفاده می شود. این شیرها برای داشتن عملکرد مناسب دارای اجزای مختلفی هستند که همگی بر قیمت نهایی محصول تاثیر می گذارند. آیا با ساختار شیرهای بالابر هیدرولیکی آشنایی دارید؟

× مشاوره تخصصی