تجارت صنعت امید آریا

صفر تا صد پمپ هیدرولیک دوقلو

پمپ هیدرولیک که قلب هر سیستم هیدرولیکی محسوب می شود، منبع مکانیکی توانی است که نیروی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند. یکی از انواع پمپ های هیدرولیکی، پمپ هیدرولیک دوقلو است. این پمپ، جریان را با توان کافی برای غلبه بر فشار ناشی از بار در خروجی پمپ تولید می کند. در حالی که توان مکانیکی چرخشی محصول سرعت و گشتاور است، توان هیدرولیکی از فشار همراه با جریان به دست می آید.

طرز کار پمپ هیدرولیک دوقلو

اصل پمپ های هیدرولیک دوقلو مانند سایر پمپ هاست. به دلیل عملکرد مکانیکی، پمپ نوعی خلا جزئی در قسمت ورودی ایجاد می کند. این باعث می شود تا فشار اتمسفری، سیال را به سمت ورودی هدایت کند. به این طریق، پمپ سیال را وارد سیستم هیدرولیکی می کند. پمپ شامل دو شیر تنظیم است: شیر تنظیم 1 و شیر تنظیم 2.

شیر تنظیم 1 به ورودی پمپ متصل است و اجازه ورود سیال به پمپ را می دهد. شیر تنظیم 2 به تخلیه پمپ متصل است و امکان خروج سیال از پمپ را فراهم می سازد. باز و بسته شدن هر یک از این شیرها تحت شرایط خاص و برای هدفی مشخص انجام می شود.

عملکرد پمپ هیدرولیک دوقلو
عملکرد پمپ هیدرولیک دوقلو

وقتی پیستون به سمت چپ کشیده می شود، خلا جزئی در پمپ به وجود می آید. این خلا باعث می شود تا فشار اتمسفری، سیال را از طریق شیر تنظیم 1 وارد سیلندر کند. وقتی پیستون به سمت راست کشیده می شود، شیر تنظیم 1 با حرکت سیال می بندد و شیر تنظیم 2 باز می شود. مقدار سیال جا به جا شده توسط پیستون از سیلندر خارج می شود. حجم سیال جا به جا شده توسط سیال در طول جریال تخلیه، حجم جابجایی پمپ نامیده  می شود.

انواع پمپ های هیدرولیک دوقلو

در حالی که عملکرد پمپ های هیدرولیکی شبیه به هم هستند اما می توان مکانیزم عملکرد آن ها را تقسیم بندی کرد. پمپ هیدرولیک دوقلو را می توان به دو گروه تقسیم کرد: پمپ دنده ای و پمپ پیستونی. پمپ‌های پیستونی شعاعی و محوری ازجمله پمپ های پیستونی به شمار می روند. پمپ های محوری، حرکت خطی ایجاد می کنند در حالی که پمپ های شعاعی باعث ایجاد حرکت چرخشی می شوند.

انواع پمپ هیدرولیک
انواع پمپ هیدرولیک

دسته پمپ های دنده ای را می توان به پمپ های دنده ای خارجی و داخلی تقسیم کرد. پمپ های دنده ای داخلی و خارجی از پمپ های جابجایی مثبت به شمار می روند. این پمپ ها دارای کاربردهای متنوعی هستند. هر یک از پمپ های هیدرولیک دوقلو، صرف نظر از دنده ای یا پیستونی بودن، برای هدف خاصی طراحی شده اند.

نحوه نگهداری از پمپ هیدرولیک دوقلو

نیاز به نگهداری از این نوع پمپ ها با گذشت زمان و شرایط عملیاتی مختلف اجزای سیستم هیدرولیک تعیین می شود. به عنوان مثال، فاصله سرویس 10000 ساعته (حدود 14 ماه) معمولاً برای پمپ های پیستون توصیه می شود. در ادامه، فهرستی از مواردی که در هنگام نگهداری روزانه از پمپ باید مدنظر قرار گیرد، آورده شده است:

  • بررسی سطح روغن در مخازن واحد توان
  • بررسی تغییر درجه حرارت در روغن
  • بررسی سیستم از نظر وجود آب یا گرد و غیار در روغن
  • بررسی نشتی ها
  • بررسی و سفت کردم پیچ ها و گیره های لوله
  • تایید قرائت گیج فشار پمپ هیدرولیک دوقلو
  • بررسی سر و صدای پمپ روغن هیدرولیکی و موتورهای الکتریکی برای شناسایی تغییرات
  • تخلیه تمامی شیرها
  • بررسی نشتی احتمالی در شیرها
  • تمیز نگه داشتن سطح لوله ها، اجزا و مخازن

حتماً باید با اپراتور در خصوص وجود مشکلات مختلف در عملکرد پمپ هیدرولیک صحبت شود. اگر مشکلی توسط اپراتور ثبت شده باشد، به کتاب خدمات مراجعه کنید.

نگهداری از پمپ های هیدرولیکی
نگهداری از پمپ های هیدرولیکی

سخن پایانی

پمپ های هیدرولیک دارای کاربردهای بسیار گسترده ای در سیستم های هیدرولیکی هستند. اهمیت این پمپ ها به گونه ای است که اجزای دیگر سیستم هیدرولیکی بدون وجود آن ها قادر به عمل نیستند. پمپ هیدرولیک دوقلو از مهم ترین انواع پمپ های هیدرولیک به شمار می رود. این پمپ ها را می توان به دو نوع دنده ای و پیستونی تقسیم بندی کرد. از دیگر نکات مهم در رابطه با پمپ های هیدرولیکی، نحوه نگهداری از آن هاست. بررسی روزانه پمپ ها می تواند در افزایش طول عمر آن ها موثر باشد. آیا تاکنون تجربه کار با این نوع پمپ ها را داشته اید؟

شما عزیزان میتوانید جهت استعلام قیمت پمپ هیدرولیک با مشاوره رایگان و همچنین خرید پمپ هدرولیک با کارشناسان ما تماس بگیرید

× مشاوره تخصصی