تجارت صنعت امید آریا

مشخصات و نحوه عملکرد پمپ روغن پیستونی

گردش روغن در یک موتور با احتراق داخلی توسط پمپ روغن پیستونی انجام می شود. پمپ‌روغن بخشی از سیستم روغن کاری موتور است که روغن را تحت فشار پمپ می کند.  اما نحوه عملکرد آن چگونه است؟ این روغن به سمت بلبرینگ چرخان و پیستون های لغزنده هدایت می شود.  هدف اصلی این سیستم این است که  روغن به عنوان یک روان کننده عمل و سعی می کند دمای یک موتور را در حد تعادل حفظ کند. یک پمپ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که آنها شامل سیلندر، شیر ورودی، شیر خروجی و پیستون هستند. البته که اجزای فرعی نیز دارد که شامل فیلتر، گیج فشارسنج و گان و لانس است. در موتوری که دارای احتراق داخلی است، پمپ روغن در داخل تابه روغنی در پایین موتور قرار می گیرد.

آشنایی با پمپ روغن پیستونی
آشنایی با پمپ روغن پیستونی

مکانیزم و نحوه عملکرد پمپ روغن پیستونی

پمپ روغن پیستونی در موتور برای روانکاری مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا موتورها به آنها نیاز دارند. پمپ روغن معمولاً دنده ای بوده و از میل لنگ تشکیل شده است که بلافاصله شروع به پمپاژ روغن می کند. در برخی از موتورهای بدون روغن مانند دو زمانه از انژکتور روغن استفاده نمی شود.

روغن ناخالص از یک صافی به پمپ روغن هدایت می شود و سپس از طریق مبدل حرارتی جریان پیدا می کند و سپس در آنجا خنک می شود. این روغن به داخل بخشی به نام سیلندر وارد شده، سپس فضای بین دیواره های یک سیلندر و رینگ های یک پیستون را آب بندی می کند. این امر موظف به جلوگیری از خروج هوای فشرده از پیستون ها می شود که در نهایت راندمان کلی موتور افزایش می یابد.

فشار روغن موتور تا 10 psi در هر 1000 دور در دقیقه (rpm) تولید می کند که حدود 55-65 psi است. فشار ژورنال و یاتاقان میل لنگ بسیار بالاتر از 50,60 psi است که توسط شیر تخلیه نسبی پمپ تنظیم می شود و به صدها psi می رسد.

انواع پمپ روغن پیستونی

  1. پمپ پیستونی شعاعی
  2. پمپ روغن محوری
  3. پیستونی قدرتی
  4. پمپ پیستونی لیفت یا بالابر
انواع پمپ های پیستونی مخصوص روغن
انواع پمپ های پیستونی مخصوص روغن

پمپ پیستونی بالابر چگونه است؟

این نوع پمپ روغن پیستونی با کشیدن سیال از شیر مکش به قسمت پایین سیلندر به راه می افتد. در طول حرکت به سمت بالا، پیستون به سمت بالا حرکت می کند و در نتیجه مکش می شود؛ همین امر باعث می شود که سیال از طریق شیر وارد سیلندر شود. زمانی که پیستون به سمت پایین حرکت کند می تواند به سیالات فشاری را وارد کند. سپس وجود بعضی از دریچه ها این کمک را می کنند تا سیال بتواند وارد سایر پیستون ها شود. سپس در همین قسمت نیز سیالات در قسمت های بالایی یک سیلندر با فشار زیاد خارج می شوند. در حالی که در قسمت پایینی آن این عمل به طور برعکس انجام می شود.

پمپ پیستونی لیفت یا بالابر
پمپ پیستونی لیفت یا بالابر

نحوه عملکرد پیستون قدرتی

پیستون قدرتی یا نام دیگر آن Force Pump از دیگر انواع پمپ روغن پیستونی است؛ این نوع از پمپ ها نیازی به نیرو اضافی برای به حرکت در آوردن سیالات ندارند. پمپ قدرتی فقط کافی است با یک حرکت به سمت بالا و یک حرکت به سمت پایین مایع و سیالات را جا به جا می کنند. پمپ قدرت به دو شکل برای حرکت دادن عمل می کند. یکی حرکت رو به بالا بوده که برای پر کردن آب است و دیگری یک حرکت پایین است تا سیال را به بیرون هدایت می کند.

مکانیزم پمپ پیستونی محوری

یکی از پرکاربردترین پمپ هایی که در تهویه وسایل نقلیه استفاده می شود، پمپ روغن پیستونی محوری است. در این نوع از پیستون ها چندین سیلندر جداگانه اما در یک ردیف دایره ای شکل شروع به فعالیت می کنند. همچنین حرکت رفت و برگشت آنها به شکل موازی بوده و عمل پمپاژ و تخلیه سیالات را انجام می دهند.

مزایای پمپ‌های پیستونی

  • این پمپ ها دارای طیف وسیعی از فشار هستند.
  • اینها قابلیت جابجایی سیالات با ویسکوزیته بالا را دارند.
  • در این پمپ ها نیازی به پرایمینگ نیست.
  •  پمپ های پیستونی کارایی بیشتری دارند.

معایب پمپ‌های روغن پیستونی

  • این پمپ ها سیال ضربانی را از خود به وجود می آورند.
  • قدرت کمتر پمپ روغنی پیستونی نسبت به پمپ های گریز از مرکز از معایب آن است.
  • این پمپ هزینه نگهداری بالایی دارند.
  • این پمپ ها نمی توانند جریان کمتری را تحمل کنند.

برای خرید پمپ هیدرولیک و یا استعلام قیمت پمپ هیدرولیک میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

× مشاوره تخصصی