تجارت صنعت امید آریا

خرید و قیمت شیر پروپرشنال

شیرهای پروپرشنال جزء شیرهای هیدرولیکی به حساب می ‌آیند، که کنترل بسیار دقیق جریان و فشار را در اختیار شما قرار می‌ دهند. شیر پروپرشنال یک شیر تناسبی است. تغییری که در فشار یا جریان خروجی ایجاد میکند، به همان نسبت در ورودی نیز همین جریان را ایجاد می نماید. به عبارت ساده تر اگر خروجی دو برابر شود، ورودی هم دو برابر می‌ شود. شیر پروپرشنال، مثل سایر شیرهای هیدرولیک وظیفه کنترل سیال هیدرولیک را طبق شرایط طراحی ‌شده به ‌عهده دارد.

شیر پروپرشنال هیدرولیک
شیر پروپرشنال هیدرولیک

این نوع شیرها، مثل شیر برقی، مدار الکتریکی دارند. ولی شیر پروپرشنال از شیر برقی پیشرفته ‌تر است و تکنولوژی بالاتری دارد. از آنجا که شیر‌پروپرشنال سیستم و تکنولوژی پیشرفته تری نسبت‌ به شیرهای دیگر دارد، قیمت آن هم به نسبت بالاتر است. اما مزیتی که باعث انتخاب این نوع شیر می ‌شود، سرعت و دقت بسیار بالای این شیر است.

قیمت و خرید شیر پروپرشنال هیدرولیک

برای مشاوره رایگان و همچنین استعلام قیمت و خرید شیر هیدرولیک میتوانید با کارشناسان شرکت تجارت صنعت امید آریا تماس حاصل فرمایید

اجزای تشکیل‌دهنده شیر پروپرشنال

  1. اسپول:

اسپول یک قطعه شبیه به شکل زیر است. همان ‌طور که در عکس زیر مشخص است، قطعه‌ای فلزی و استوانه ‌ای است. که این قطعه می ‌تواند به شکل خطی درون شیر حرکت کند. روی این قطعه تراش ‌هایی قرار دارند که شیر به کمک این تراش ‌ها اجازه عبور یا عدم عبور سیال هیدرولیک را می ‌دهد. این قطعه به‌ گونه‌ ای نصب می‌ شود که در راستای سیلندر شیر است و می‌ تواند از هر گونه خرابی شیر و از کار افتادگی آن جلوگیری کند.

اسپویل هیدرولیک
اسپویل هیدرولیک
  1. سلونوئید:

قطعه مهم دیگر در شیر پروپرشنال سلنوئید نام دارد. با عبور کردن جریان الکتریکی از سیم ‌پیچی که در سلونوئید موجود است یک میدان مغناطیسی ایجاد می ‌شود. که این میدان مغناطیسی باعث حرکت خطی مغزی شیر می ‌گردد. سلنوئید توانایی این را دارد که مسیر عبور سیال را باز کند یا ببندد.

انواع شیر پروپرشنال

شیرهای پروپرشنال و سروو هیدرولیک، معمولا به ‌عنوان شیرهایی با کارایی بالا طبقه ‌بندی می‌ شوند. این طبقه ‌بندی نشانه‌ هایی از عملکردهای بسیار بالا و تفاوت ‌های واقعی بین انواع مختلف شیرهای هیدرولیک، سروو و برقی را نشان می ‌دهد.

انواع شیر پروپرشنال هیدرولیک عبارت ‌اند از:

  • شیرهای کنترل جهت جریان: این شیر جهت باز و بسته نمودن مسیرهای متفاوت سیال، جهت اعمال نیرو کاربرد دارد.
  • شیرهای کنترل دبی جریان: این نوع شیر حجم مایع هیدرولیک را در سیستم کنترل می کند و می تواند دبی سیال را تغییر دهد.
  • شیرهای کنترل فشار: برای حفاظت از سیستم هیدرولیک در مقابل افزایش یا کاهش فشار مورد استفاده قرار می گیرد.

وقتی از شیر‌پروپرشنال صحبت می ‌شود متوجه می ‌شویم که این نوع شیرها، برای انواع کاربردهای مختلف در ماشین ‌آلات، فرایندهای اساسی و سیستم‌ های هیدروپنوماتیکی مناسب هستند.

شیر پروپرشنال کنترل جهت
شیر پروپرشنال کنترل جهت

کاربرد شیرهای پروپرشنال

ازآنجاکه شیر پروپرشنال تکنولوژی بالایی دارد و همچنین به دلیل استفاده در صنایع نظامی، دارای محدودیت واردات هستند.

کاربردهای نظامی شیر‌پروپرشنال:

کنترل باله موشک

کنترل بال هواپیماهای جنگی

کنترل‌ کننده لوله توپ تانک و…

از کاربردهای دیگر شیر پروپرشنال می‌توان به پرس ‌های هیدرولیک، خطوط نورد فلزات و خطوط ماشین‌کاری اشاره کرد. همچنین شیر‌پروپرشنال عموما برای استفاده مواردی از قبیل: پرکردن بطری، آزمایش نشت و کنترل کوره به کار می رود.

عملکرد شیر پروپرشنال

با قرار دادن ترانسدیوسر(trancducer) در شیرهای پروپرشنال می‌ توان جایگاه دقیق اسپول شیر را تشخیص داد. ترانسدیوسر، به سنسورهایی اطلاق می ‌شود که توانایی تبدیل انرژی از نوعی به نوع دیگر را دارند. رایج ‌ترین نوع ترانسدیوسر نوع LVDT است که به وسیله آن می ‌توان کنترل موقعیت اسپول را در اختیار گرفت. این نوع ترانسدیوسر از نوع متغیر اختلاف خطی می ‌باشد که دارای یک عضو ثابت و همچنین یک عضو متحرک است. در شکلی که در زیر آمده عملکرد شیر پروپرشنال مجهز به LVDT نشان داده می ‌شود.

شیر پروپرشنال مجهز به LVDT
شیر پروپرشنال مجهز به LVDT

احتمال خراب شدن شیرهای پروپرشنال چقدر است؟

خراب شدن شیر‌پروپرشنال بستگی زیادی به برند سازنده، دوره نگهداری و تعمیر شیر، فیلتراسیون و دمای روغن و … دارد.

نحوه تنظیم شیرهای پروپرشنال

تنظیم صحیح شیر‌پروپرشنال می ‌تواند در فشار و جریان بسیار مؤثر باشد. بیشترین کارایی این شیر به‌ عنوان شیر های جهت ‌دار است. اگرچه ممکن است طراحی شیرهای جهت ‌دار سازنده‌ های مختلف، با هم متفاوت باشند اما همه آن ‌ها یک عملکرد دارند و آن هم کنترل کردن سرعت و جهت سیلندر موتور یا هیدرولیک است.

انتخاب شیر پروپرشنال مناسب

– ویژگی قابل کنترل از جمله جریا، فشار و دبی باید به خوبی مورد بررسی قرار گیرد.

– محدوده جریان خروجی دستگاه باید مشخص شود.

– شیر هیدرولیک باید متناسب با دمای کاری احتمالی انتخاب شود.

– هزینه دستگاه باید مطابق با بودجه و نوع شیر مورد نیاز انتخاب شود.

– ابعاد دهانه شیر و نوع سیالات جهت انتقال باید مورد بررسی قرار گیرند.

قیمت و خرید شیر پروپرشنال هیدرولیک

برای مشاوره رایگان و همچنین استعلام قیمت و خرید انواع شیر هیدرولیک میتوانید با کارشناسان شرکت تجارت صنعت امید آریا تماس حاصل فرمایید

× مشاوره تخصصی