تجارت صنعت امید آریا

این سه نشانه خرابی سیستم های هیدرولیکی را جدی بگیرید

سیستم های هیدرولیکی بنا بر دلایلی دچار مشکل می شوند. در صورتیکه به موقع متوجه خرابی در سیستم شوید، می توانید مانع آسیب بیشتر به قطعات آن شوید. خرابی سیستم های هیدرولیکی را در اکثر مواقع از سه نشانه می توانید متوجه شوید.

  • عملکرد کند سیستم
  • افزایش دمای روغن هیدرولیک
  • ایجاد سروصدای غیر نرمال

عملکرد کند سیستم

هر زمان که سیستم‌هیدرولیکی با مشکل مواجه شود، در اولین مرحله سرعت و راندمان آن کاهش می یابد. در صورت کاهش سرعت و قدرت، ممکن است سیستم با نشتی داخلی یا خارجی درگیر باشد.

در بیشتر موارد بررسی، پیدا کردن و تعمیر نشتی خارجی، آسان است. اما زمانی که خرابی سیستم های هیدرولیک در اثر نشتی داخلی باشد، بررسی دستگاه دشوار است. در صورتیکه بتوان با اشعه ایکس دستگاه را بررسی کرد، یافتن نشتی آسان تر است. اما با توجه به نبودن چنین امکاناتی در ایران، با باز کردن قطعات داخلی، نشتی سیستم را پیدا می کنند. البته باید در نظر داشت که این کار باید توسط متخصص انجام گیرد.

زمانی که سیستم با نشتی درگیر باشد، فشار سیستم کاهش یافته و حرارت افزایش می یابد. در برخی موارد می توان از دماسنج های مادون قرمز استفاده کرد و با یافتن نقطه ای دما بالا رفته است، نشتی را پیدا کرد.

خرابی سیستم های هیدرولیک
خرابی سیستم های هیدرولیک

افزایش دمای روغن هیدرولیک

قطعاتی که در سیستم های هیدرولیکی قرار دارند، باید آب بندی شوند. به همین دلیل از آب بندهای با تحمل دمای 800 درجه سلسیوس استفاده می شود تا در دمای بالا دچار مشکل نشوند. افزایش حرارت سیال در سیستم های هیدرولیک می تواند به این دلایل اتفاق بیافتد:

  • وجود هوا در مدارها
  • کاهش ظرفیت انتقال حرارت
  • تولید حرارت بیش از حد

برای تبادل و کاهش حرارت در سیستم های هیدرولیکی از مخازن روغن استفاده می شود. اطراف مخزن روغن باز است و اینگونه حرارت را انتقال می دهد تا دمای سیستم کم شود و از خرابی سیستم های هیدرولیک جلوگیری شود.

در سیستم هایی که فشار زیاد باشد و یا به دلیل محدودیت فضا، جایی برای مخزن روغن وجود ندارد، از رادیات به عنوان سیستم خنک کننده سیال استفاده می شود. رادیات ها از دو طریق حرارت سیستم هیدرولیکی را کاهش می دهند:

  • خنک کننده به وسیله آب
  • خنک کننده به وسیله هوا

باید در نظر داشته که نشتی نیز باعث افزایش حرارت می شود. در صورتیکه قطعات به موقع چک شود و نشتی های کوچک رفع شود، سیستم دچار آسیب های بیشتر و تحمیل هزینه بالا نمی شود.

روغن هیدرولیک
روغن هیدرولیک

ایجاد سروصدای غیر نرمال

از نشانه های خرابی سیستم های هیدرولیک سرو صداهایی است که به صورت غیر معمول شنیده می شود. هوایی که در سیستم هیدرولیک وجود از ورودی پمپ وارد می شود. این بدان معنا است که با وجود اینکه در قسمت ورودی فشار نیست، اما باید کاملا” آب بندی شود.

چرخش هوا در سیستم هیدرولیکی باعث می شود صداهایی غیر معمول ایجاد شود. گاهی از کف کردن روغن و یا حرکت های ناگهانی در قطعات سیستم می توان متوجه وجود هوا شد.

سخن پایانی

در نظر داشته باشید هر کدام از موارد ذکر شده برای خرابی سیستم های هیدرولیک ، با هم مرتبط هستند. به همین دلیل بهتر است هر مشکلی ایجاد شد، بلافاصله رفع شود تا در قسمت دیگری از سیستم مشکل ایجاد نشود. برای اینکه از خرابی سیستم هیدرولیکی و تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری شود، باید علاوه بر چک کردن کل سیستم، روغن هیدرولیک و فیلتر نیز به موقع تعویض شود.

× مشاوره تخصصی