تجارت صنعت امید آریا

بررسی اجمالی واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی در ایران

واردات ماشین آلات مربوط به حوزه معدن و راهسازی ایران در مقایسه با میانگین جهانی حداقل است. در مجموع 34.5 میلیون دلار ماشین آلات معدنی در چهار ماهه نخست سال مالی جاری (31 اسفند تا 30 تیرماه) به ایران وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.2 درصد افزایش را نشان می دهد. بر اساس آخرین گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، حدود 19 میلیون دلار از کل واردات بیل مکانیکی مستعمل مربوط به واردات بیل مکانیکی فرسوده بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 600 درصد رشد داشته است. ما در این مقاله به طور اجمالی واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی را بررسی خواهیم کرد.

ماشین آلات راهسازی و معدنی
ماشین آلات راهسازی و معدنی

بررسی بازار واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی در ایران

تولید، بهره برداری و واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی شاخص قابل توجهی از رشد اقتصادی است، زیرا افزایش اعداد آن نشان دهنده افزایش توسعه و سرمایه گذاری در زیرساخت ها است. بر این اساس، تامین ماشین آلات مورد نیاز کسب و کارها نیازمند برنامه ریزی دقیق سیاستمداران است.

اما در ایران، بازار ماشین‌آلات راهسازی و معدنی معمولاً با چشم‌ انداز اقتصادی کشور و برنامه ‌ریزی دولت ناهماهنگ بوده و به ‌طور مشخصی تحت تأثیر مجموعه‌ ای از عوامل دیگر قرار گرفته است. روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داد، برای مثال، واردات ماشین آلات در سال مالی 1393-1391 نسبت به دوره دو ساله قبل به یک سوم از نظر حجم کاهش یافت، در حالی که در سال آینده به طور ناگهانی دو برابر شد.

چنین نوسانات شدیدی در واردات ماشین‌ آلات ارتباط کمتری با برنامه‌ ریزی دولت دارد تا با اثرات جانبی سیاست‌ های مالی انبساطی موقت و تأثیر تحریم‌ ها. با این حال، به نظر می‌رسد در سال های گذشته اوضاع نسبتاً تثبیت شده است و پس از کاهش تحریم‌ های این حوزه، رفع موانع واردات و ثبات عوامل مؤثر بر قیمت ماشین‌آلات، این بخش کارآمد شده است. ایران در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396 تعداد 1888 دستگاه در واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی می باشد.

این رقم در مقایسه با دو سال قبل، هرچند اندک، رشد داشته است و هنوز به اوج سال های 2011-2001 که ایران به سرعت در حال گسترش دسترسی به ماشین آلات و تجهیزات خود بود، نرسیده است. رشد محدود در واردات ماشین آلات بازتاب سایه غالب رکود در بخش توسعه است. توجه به انواع ماشین آلات وارداتی بر این روند تاکید بیشتری دارد. البته ناگفته نماند برای واردات این قبیل ماشین آلات باید مجوز واردات ماشین آلات راهسازی را داشته باشید.

انواع ماشین آلات وارداتی در طی زمان

بیل مکانیکی تعداد 1110 یا 59 درصد از کل واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی سال 1396 را به خود اختصاص داده است و پس از آن لودر با تعداد 299 یا 16 درصد، گریدر با 117 یا 6 درصد، بیل مکانیکی با 116 یا 6 درصد، بیل های لاستیکی با 82 یا 4 درصد، مینی لودر با 75 یا 4 درصد، غلتک با 67 یا 4 درصد و بولدوزر با 22 یا 1 درصد واردات را به خود اختصاص داده اند. تفاوت قابل توجه بین ماشین ‌آلات مختلف به پروژه‌ های توسعه زیرساختی خاموش، در کنار ناآشنایی مصرف ‌کنندگان با روندهای جدید در صنعت و در نتیجه عدم تمایل به ریسک واردات ماشین ‌آلات جدید اشاره دارد.

حدود 87 درصد ماشین ‌آلات وارداتی در سال های گذشته نو بود که نشان ‌دهنده افزایش دسترسی واردکنندگان به منابع مالی نسبت به دوران تحریم ‌ها و اشتهای فزاینده آنها برای کالاهای جدید است. علاوه بر این، تحمیل محدودیت‌ های جدید توسط دولت بر واردات تجهیزات مستعمل در مواجهه با بازار محلی قوی، نقش مهمی ایفا کرده است.

نمایی از واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی
نمایی از واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی

کامیون ‌های کشنده دست دوم با موتورهای بیش از 500 اسب بخار، به شرط تایید سازمان ملی استاندارد ایران با ایمنی و عملکرد مناسب قابل واردات و دریافت پلاک می‌باشند. در حال حاضر برند های آسیای شرقی و اروپایی در بازار واردات ماشین آلات معدنی ایران موجود است که به نظر می رسد تقریباً تمام نیاز داخلی را تامین می کند. در نتیجه، حضور هر بازیگر جدید در بازار بیشتر به افزایش تقاضا بستگی دارد.

و از طرف دیگر ایجاد تحریک تقاضا برای واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی مستلزم افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی، تسویه بدهی های دولت به پیمانکاران و تثبیت عوامل موثر بر قیمت ماشین آلات، مانند بازار ارز و عوارض واردات است.

نمایی از ماشین آلات معدنی وارداتی
نمایی از ماشین آلات معدنی وارداتی

کلام پایانی

در این مقاله واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی در ایران بررسی شد. با اینکه واردات این ماشین آلان به شکلی چشمگیر در حال افزایش است اما ایران همچنان نسبت به شاخص های جهانی عقب بوده و فرصت های رشد آن در این حوزه زیاد است. اگر در استفاده از ماشین آلات وارداتی تجربه ای داشته اید می توانید آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

× مشاوره تخصصی