تجارت صنعت امید آریا

آشنایی کامل با پمپ چدنی هیدرولیک

پمپ چدنی هیدرولیک یکی از انواع پمپ دنده ای است که به علت استفاده از چدن در پوسته خارجی خود به اسم پمپ چدنی شناخته می ‌شود. این نوع از پمپ در صنایع مختلف و در سیستم‌ های با فشار بالا کاربرد پیدا می‌کند. جایی که پمپ قرار است تحت تنش و شرایط محیطی سخت قرار بگیرد و نیاز دارد تا پوشش محافظ آن توانایی تحمل این فشار را داشته باشد. در این مواقع چدن یک انتخاب بسیار عالی برای سطح پوششی پمپ است چرا که قادر است فشار و دمای بالایی را تحمل کرده و از اجزای داخلی پمپ به خوبی محافظت کند.

پمپ چدنی هیدرولیک
پمپ چدنی هیدرولیک

تقسیم بندی انواع پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک را می‌توان بر اساس نوع کارکرد و پوشش محافظ به دو صورت تقسیم بندی کرد.

انواع پمپ هیدرولیک بر اساس نوع کارکرد

به طور کلی پمپ ‌های هیدرولیک را به دو دسته ‌ی پمپ دنده ا‌ی خارجی و پمپ دنده ا‌ی داخلی تقسیم می‌ کنند. البته این تنها انواع پمپ هیدرولیک نیست و موارد دیگری مثل پمپ گوشواره ‌ای، ژیروتوری و پیچی نیز وجود دارد. اما با توجه به گستردگی و محصولات موجود در بازار، عمده پمپ‌ ها از دو نوع دنده ای داخلی و خارجی هستند.

تفاوت ساختار این دو نوع پمپ بر اساس چرخ دنده‌ های داخلی آن ها است. در مدل پمپ دنده ‌ای خارجی دو چرخ  دنده در کنار یکدیگر دوران می‌ کنند. در نتیجه در فضای بین آن ها مکش صورت گرفته که منجر به ایجاد جریان در سیال می ‌شود.

در پمپ دنده ا‌ی داخلی اما ساختار چرخ دنده ‌ها به شکل دیگری است به طوریکه قابلیت مکش بیشتری را به آن‌ها می‌ دهد. این پمپ‌ ها صدای کمتری تولید و در نتیجه از آن ها در محیط های بسته استفاده می ‌شود.

پمپ دنده ای هیدرولیک
پمپ دنده ای هیدرولیک

انواع پمپ هیدرولیک بر اساس پوشش محافظ

جدای از ساختار داخلی پمپ ‌ها نوع پوشش آن ها نیز اهمیت زیادی دارد. به طور معمول پمپ ‌های هیدرولیک به چند دسته پمپ چدنی هیدرولیک، پمپ هیدرولیک آلومینیومی و پمپ هیدرولیک بدنه استیل تقسیم می ‌شوند. در میان این پمپ ‌ها پوسته آلومینیوم معمولا یک انتخاب مقرون به صرفه است و به علت هزینه ‌ی پایین به طور گسترده ‌ای استفاده می ‌شود.

پوشش چدنی و استیل، انواع پوشش مقاوم برای پمپ هیدرولیک محسوب می ‌شوند. پوشش استیل دارای مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مخصوصا اسید های قوی است. پوشش چدنی نیز به علت ویژگی‌ های خاص چدن، در برابر دما های بالا و شرایط تنشی مقاومت زیادی دارد. ضمن این که طول عمر این نوع پمپ ها نیز معمولا بیشتر است و سر و صدای کمتری هم تولید می‌ کنند.

آشنایی با کاربردهای متنوع پمپ چدنی هیدرولیک

گفتیم که پمپ دنده ‌ای با پوشش چدنی برای شرایط پر تنش بسیار مناسب است. از جمله بخش‌ هایی که دارای چنین شرایطی است و در آن از پمپ چدنی استفاده می‌ شود، مواردی مثل ماشین ‌آلات کشاورزی و ماشین ‌آلات راه سازی هستند. به عنوان مثال در سیستم هیدرولیک لودر از پمپ چدنی استفاده می ‌شود.

کار دیگر پمپ چدنی می ‌تواند در صنعت باشد. در این موارد برای جابه ‌جایی سیال هایی مثل نفت سیاه، مازوت، روغن صنعتی، شکلات، صابون و … از این پمپ ها استفاده می‌ شود.

کاربرد پمپ هیدرولیک چدنی در صنعت
کاربرد پمپ هیدرولیک چدنی در صنعت

 انواع پمپ چدنی موجود در بازار

اگر برای خرید پمپ چدنی هیدرولیک اقدام کرده باشید حتما متوجه شده اید که برندهای متنوعی از این محصول در بازار وجود دارد. از انواع پمپ ‌های داخلی و خارجی موجود می توان به برند‌های ایران البرز، کوپال، پترو پمپ، SAWA و  Kracht اشاره کرد.

 راه های تهیه بهترین پمپ چدنی هیدرولیک

عرضه کنندگان زیادی اقدام به ارائه انواع پمپ هیدرولیک در بازار می کنند. شما نیز اگر به دنبال خرید این محصول هستید و هنوز نتوانسته اید گزینه مناسبی پیدا کنید، می توانید به فروشگاه تجارت صنعت امید فردا مراجعه کنید. ما بیش از ۳۰ سال است که در گروه صنعتی امید آریا اقدام به تامین قطعات و ماشین آلات صنعتی در بازار ایران می کنیم. در این مدت توانسته ایم با بهره گیری از برندهای داخلی و خارجی مطرح، تنوع گسترده ای از محصولات را برای مشتریاان خود ایجاد کنیم.

پمپ چدنی هیدرولیک نیز یکی از محصولاتی است که شما می توانید انواع آن را در کاتالوگ محصولات فروشگاه دیدن کرده و نسبت به انتخاب بهترین گزینه اقدام کنید.

شما می توانید برای دریافت راهنمایی و پاسخ به هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس گرفته تا در اسرع وقت از مشاوره مناسب برخوردار شوید.

× مشاوره تخصصی