تجارت صنعت امید آریا

پمپ هیدرولیک فشار قوی، پمپ نیرومند و کاربردی

در دنیای مدرن در مورد پمپ‌ های هیدرولیک مطالب زیادی را می‌ توان شنید. انجام پروژه های خاص بدون پمپ‌ های هیدرولیک و لوازم جانبی آن ها ناممکن است. این قطعات می‌ توانند اجسام سنگین را با دقت بالا و زیاد کنترل کنند و در جای مناسب خود قرار دهند. این پمپ ها برای ماشین آلات صنعتی، ساختمانی و کشاورزی ضروری هستند. در قلب این تجهیزات نیز پمپ‌ های هیدرولیک قرار دارند. یکی از قدرتمندین پمپ‌ های هیدرولیک، پمپ هیدرولیک فشار قوی است که در ادامه به بررسی بیشتر آن می پردازیم

پمپ هیدرولیک فشار قوی
پمپ هیدرولیک فشار قوی

پمپ هیدرولیک فشار قوی نوعی از پمپ های هیدرولیک با توان بالاتر هستند. اصطلاح «فشار قوی» معمولا برای اشاره به پمپ‌هایی هیدرولیکی استفاده می ‌شود که فشار قابل تحمل برای آن ‌ها، بالاتر از 450 بار باشد. این پمپ هیدرولیک در درجه اول در شرایطی لازم است که نیاز است اجسام سنگین با در سیستم جابجا شود. همچنین در صورتی که نیاز به انجام حرکاتی دقیق و قدرتمند در فضایی کوچک نیز باشد از پمپ هیدرولیک فشار قوی استفاده خواهد شد. برای مثال اگر برای سیستمی، پیک فشار 1000 را بتوان پیش بینی نمود، حتما در این سیستم باید از پمپ هیدرولیک بهره برده شود؛ تا بهترین عملکرد ممکن از این سیستم مشاهده گردد.

همه قطعه، اجزا و ساختاری که برای پمپ‌ های هیدرولیک معمولی استفاده می ‌شوند، مناسب برای پمپ هیدرولیک نبوده و نیاز است تا قطعات و ساختاری متفاوت و متناسب با کارکرد این پمپ ها ساخته و طراحی شود. تا بتوانند فشار و توان بیشتری را در سیستم ایجاد کنند و بتوانند بهتر و بهینه فشارهای بالاتر را ایجاد کنند.

آیا می دانیدپمپ‌ های هیدرولیک چه هستند؟

پمپ هیدرولیک که می‌توان آن را قلب یک سیستم سیال و هیدرولیک دانست؛ منبع نیروی مکانیکی در سیستم است. این پمپ نیروی مکانیکی را به نیروی هیدرولیک (انرژی هیدرواستاتیک حاصل از فشار سیال) تبدیل کرده و در سیستم ارائه می‌ دهد. این جریان سیال با قدرت کافی برای غلبه بر فشار ناشی از بار وارده بر سیستم؛ در خروجی پمپ با استفاده از روغن هیدرولیک کمپرس شده، نیروی لازم را در اختیار سیستم هیدرولیک قرار می‌دهد.

در هنگام کار این پمپ‌ ها، در ورودی پمپ، خلاء ایجاد می شود که مایع را از مخزن وارد دریچه ورودی پمپ کند. سپس با عمل مکانیکی، مایع هیدرولیک را به خروجی پمپ کرده و آن را وارد سیستم هیدرولیک می‌کند.

پمپ هیدرولیک چگونه کار می‌کند؟

اصل کار همه ی پمپ ها یکسان است. به علت عملکرد مکانیکی پمپ، در قسمت ورودی پمپ خلا جزئی پیش می‌ آید. این عمل باعث می شود تا فشار اتمسفر (هوا)، سیال هیدرولیک را فشار داده و موجب ورود مایع هیدرولیک به درون پمپ شود. پمپ هیدرولیک دارای دو شیر چک می‌ باشد. شیر چک اول به ورودی پمپ متصل است و اجازه می دهد سیال فقط از طریق آن وارد شده و خارج نشود. شیر چک دوم نیز به خروجی پمپ متصل شده و اطمینان حاصل می‌کند تا سیال فقط از طریق آن خارج شود.

ساختار پمپ هیدرولیک فشار قوی
ساختار پمپ هیدرولیک فشار قوی

هنگامی که پیستون پمپ هیدرولیک به سمت چپ کشیده شود، یک خلا جزئی در حفره پمپ ایجاد می گدردد. این خلا شیر برگشتی دوم را در جای خود نگاه داشته و جلوگیری از حرکت آن می کند. در همین حین به فشار اتمسفر اجازه می دهد تا سیال را از دریچه ورودی وارد پمپ کند. هنگامی که پیستون به سمت راست حرکت کند، دریچه اول بسته شده و دریچه دوم باز می گردد و سیال با فشار و قدرت از خروجی خارج می شود. حجم جابجای شده در پمپ ها بسته به توان و حجم آن ها متفاوت است. در پمپ های فشار قوی این میزان بیشتر بوده و خروجی سیال به میزان بیشتر و قدرت مضاعف تری خارج می شود.

نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک
نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک

چگونه یک پمپ نگهداری و سرویس کنیم؟

به طور کلی نیاز به تعمیر و نگهداری پمپ های هیدرولیک در طول زمان، توسط شرایط عملیاتی که پمپ در آن قرار دارد تعیین می شود. اما به طور کلی باید گفت که پمپ های هیدرولیک پیستونی که پمپ هیدرولیک فشار قوی هم جز آن است، هر 10000 ساعت (14 ماه) نیازمند سرویس و تعمیر می شوند. در زیر لیستی از وظایف نگهداری از پمپ های هیدرولیک آورده شده است:

  • سطح روغن مخازن واحد قدرت
  • تغییرات دمای روغن
  • عدم وجود آب یا کثیفی در سیستم
  • نبودن نشتی در سیستم
  • مجکم و مناسب بودن پیچ ها و گیره ها
  • بررسی گیج فشار
  • مناسب بودن صدای عملکرد پمپ
  • پاکیزگی سطح لوله ها، قطعه ها و مخازن

خلاصه و نتیجه گیری

پمپ های هیدرولیک یکی از اجزای سیستم های سیال هستند. این قطعه اصلی ترین قطعه و به نوعی قلب این سیستم است. پمپ های هیدرولیک در انواع سیستم های صنعتی، ساختمانی و کشاورزی استفاده می‌شود. پمپ هیدرولیک فشار قوی نوعی از پمپ های هیدرولیک هستند که دارای توان و فشار بیشتر بوده و دارای توان ایجاد فشار 450 بار یا بیشتر هستند.

برای استعلام قیمت پمپ هیدرولیک و خرید پمپ هیدرولیک میتوایند با کارشناسان شرکت تجارت صنعت امید آریا تمای بگیرید.

× مشاوره تخصصی