تجارت صنعت امید آریا

پمپ های هیدرولیک پیستونی بهترین انتخاب برای شرایط با فشار بالا

توان و کارایی پمپ از جمله خصوصیات مهم آن محسوب می شود. پمپ های هیدرولیک در اشکال مختلف جهت پاسخگویی به نیازهای کاربردی متعدد، اعم از صنایع تا تجهیزات سنگین عرضه شده اند. در این میان انواع پیستونی بادوام ترین و گرانترین تولیدات بوده و جهت استفاده در مدارهایی با فشار کاری بالا بسیار مناسب هستند. بنابراین پمپ های هیدرولیک پیستونی همزمان بالاترین نرخ فشار و بهترین بازده کلی را ارائه می دهند. از جمله کاربردهای این محصول می توان استفاده در تجهیزات سیار و ساختمانی، تاسیسات دریایی، شکل دهی فلزات و ماشین آلات میدان نفتی را نام برد.

ویژگی های اساسی این قطعه و عملکرد کلی آن چگونه است؟

مدیریت جریان سیال در پمپ های هیدرولیک پیستونی به واسطه طراحی جابجایی مثبت رفت و برگشتی میسر گردیده است. پیستون ها به کمک مکانیزم محرک درون یک بلوک سیلندر، خلاء ایجاد می کنند. این فرآیند سیال را به داخل می کشد. سپس محفظه استوانه ای با توزیع انرژی درون سیال تحت فشار واقع شده و سیال را به سمت خروجی هدایت می کند. آب بندی عالی پیستون ها در این تجهیزات امکان کار در فشارهای بالا با نشتی کم سیال را فراهم آورده است.

قطعات یدکی
قطعات یدکی

پمپ های هیدرولیک پیستونی چه انواعی دارند؟

از لحاظ طراحی ساختار پمپ دو نوع محوری و شعاعی وجود دارد. مدل محوری خود دو مدل اساسی را شامل می شود. در ادامه ویژگی های این قطعات تشریح شده است.

1.     پمپ محوری

محور چرخشی و بلوک سیلندر در این مدل روی یک خط قرار گرفته و پیستون ها روبروی محور پمپ و حول آن جاسازی شده اند. با چرخش این محور، پیستون ها و سیلندر نیز به گردش در می آیند.

مدل محوری
مدل محوری

·  پمپ دارای صفحه زاویه گیر

در پمپ های هیدرولیک پیستونی دارای صفحه swash، چرخش محور ورودی با رفتار رفت و برگشتی پیستون های داخل سیلندر به واسطه صفحه همگرا می گردد. این صفحه ممکن است ثابت بوده یا در زوایای متنوعی قرار گیرد.

پمپ swash-plate
پمپ swash-plate

·  خمیده سرکج

مدل سرکج بهترین انتخاب برای مکان های با فضای کم جهت نصب می باشد. در ساختمان این پمپ شاتون های پیستون به گوی های کروی شکل تعبیه شده در محور محرک، اتصال یافته اند.

اشغال فضای کم
اشغال فضای کم

2. پمپ شعاعی

در این مدل از پمپ های هیدرولیک پیستونی علاوه بر بلوک سیلندر و پیستون ها، قطعاتی نظیرreaction rim و یک شیر روی بخش مرکزی روتور نیز طراحی شده اند. محل قرارگیری پیستون ها در پمپ شعاعی، در زیر بارگذاری فنر و روی یاتاقان خارج از مرکز می باشد. این قطعات به شکل شعاعی در پوسته اصلی نصب می گردند و به سبب نیروی گریز از مرکز و فشار سیال پشت آنها همواره با سطح رینگ تماس دارند.

ساختار پمپ شعاعی
ساختار پمپ شعاعی

پمپ های هیدرولیک پیستونی چه مزایایی را عرضه می نمایند؟

اساسی ترین مزیت این قطعات نرخ فشار بالاتر در مقایسه با دیگر انواع می باشد. جابجایی متغیر و کارآمدی انرژی نیز از جمله برتری های آن محسوب می گردد. از دیگر سو برخی پمپ های پیستونی قادر به جابجایی صدها گالن سیال در دقیقه هستند.

به منظور اطمینان از کارکرد پمپ های هیدرولیک پیستونی رعایت چه نکاتی الزام دارد؟

نحوه نگهداری و اقدامات لازم جهت افزایش عمر این قطعات توسط سازندگان و تولید کنندگان ارائه می شود. رعایت این نکات برای کارکرد مطمئن و بهبود راندمان دستگاه ضرورت دارد. بدین ترتیب رعایت موارد زیر پیشنهاد شده است:

  • چک کردن دمای کاری در بخش ورودی و درون مخزن ضرورت دارد. این بررسی باید زمانیکه سیستم زیر بار می باشد، به شکل هفتگی انجام شود.
  • سطح روغن پمپ های هیدرولیک پیستونی و عدم نشتی آن لازم است به شکل روزانه بررسی گردد.
  • انجام آنالیز سالانه روغن از دیگر الزامات است. در این بررسی شاخص ویسکوزیته، مقدار آلودگی و ساعت کار روغن می بایست اعمال شود.
  • تمیز نگه داشتن پمپ بسیار حائز اهمیت بوده و شرایط نامناسب نگهداری، خرابی و کاهش بازدهی آن را منجر می گردد.
  • توجه به صدای پمپ حین انجام کار، به منظور شناسایی عیوب موثر می باشد. بنابراین بررسی روزانه اهمیت دارد.
  • پس از خاموش شدن دستگاه، بررسی اتصالات از لحاظ استحکام و عدم وجود نقص و نشتی توصیه می گردد.

 

تعمیر و نگهداری
تعمیر و نگهداری

 

محصولات مرتبط:

مطالب مرتبط:

× مشاوره تخصصی