تجارت صنعت امید آریا

قابلیت های موثر پمپ هیدرولیک دستگاه حفاری چه عملکردی را ارائه می دهند؟

پمپ از جمله اجزاء مهم در سیستم گردش گل محسوب می گردد. به منظور انتخاب پمپ هیدرولیک آنالیز میزان فشار و جریان حائز اهمیت است. عملکرد این دستگاه در راستای به جریان انداختن سیال مدنظر بوده و فراهم سازی انرژی مکانیکی سیستم هیدرولیک را بر عهده دارد. پمپ هیدرولیک دستگاه حفاری قادر به جابجایی حجم بالایی از گل با فشار خیلی زیاد می باشد. به طور کلی در دستگاه حفاری دو پمپ گل تعبیه می گردد، که یکی از آنها به عنوان پشتیبان عمل می کند.

پمپ گل دستگاه حفاری چگونه عمل می کند؟

این تجهیزات در دستگاه حفاری گنجانده شده و دارای یک موتور محرک می باشند. پمپ هیدرولیک دستگاه حفاری را در صورت نیاز جهت تامین گل می توان به مخازن مخلوط متصل کرد. هدایت این قطعات به وسیله موتورهای الکتریکی یا دیزلی انجام می گیرد. گل حفاری از انتهای سیال پمپ به گردش در می آید و از طریق سوراخ مرکزی میل مته به سمت پایین پمپاژ می گردد. از لحاظ توان حداکثر بیش از 2500 اسب بخار قدرت را در بزرگترین پمپها می توان انتظار داشت. دو پارامتر اصلی در راستای انتخاب پمپ فشار و جابجایی می باشد. فشار با افزایش عمق و ویسکوزیته افزایش می یابد.

ساختار پمپ های هیدرولیک دستگاه حفاری
ساختار پمپ های هیدرولیک دستگاه حفاری

ساختار و طراحی پمپ هیدرولیک دستگاه حفاری چگونه است؟

در طراحی این دستگاه از یک پیستون در یک سیلندر جهت انتقال سیالات تحت فشار زیاد بهره برده اند. این قطعات از نوع جابجایی مثبت می باشند. اگرچه اندازه ها و پیکربندی های مختلفی از آنها عرضه شده است اما به طور کلی دو نوع اساسی (دوبلکس و تریپلکس) را شامل می شوند. تفاوت این دو مدل در تعداد پیستون ها می باشد. طراحی سه گانه پیستون ها در مدل تریپلکس کارایی بیشتر را در مقایسه با مدل دوبلکس سبب گردیده است. در جدیدترین طرح های پمپ هیدرولیک دستگاه حفاری پنج یا شش پیستون تعبیه شده اند. این مدل ها در قیاس با طراحی تریپلکس کاربرد گسترده ای را ارائه نمی دهند اما از دیگر سو صدای کمتری را تولید می کنند.

اجزاء اساسی این دستگاه شامل چه مواردی می باشد؟

1.     انتهای سیال (Fluid end)

پمپاژ واقعی در این بخش انجام می گیرد. به سبب تماس دائمی انتهای سیال با مواد پمپاژ شده، در طراحی مدرن امکان تعویض را برای اجزاء آن مدنظر قرار داده اند. این امر در افزایش عمر دستگاه بدون نیاز به تعویض کل پمپ هیدرولیک دستگاه حفاری اثر چشمگیری داشته است. از جمله اجزاء این بخش شامل سوپاپ، پیستون و آستر می باشد.

2.     انتهای قدرت (Power end)

این قسمت دریافت توان ورودی از طریق میل محرک را بر عهده داشته و آن را به گردش رفت و برگشتی لازم برای پیستون ها مبدل می سازد. در اکثر کاربردها در این بخش از میل لنگ متقاطع در راستای این تبدیل استفاده می کنند.

کاربرد دستگاه حفاری در صنعت
کاربرد دستگاه حفاری در صنعت

پمپ هیدرولیک دستگاه حفاری چه کاربردهایی را ارائه می دهد؟

این دستگاه در هر مکانی که نیاز به پمپاژ حجم بالایی از سیال در فشار زیاد وجود دارد، ایده آل می باشد و جزء ضروری دکل حفاری چاه نفت محسوب می گردد. این پمپ توان ارائه جریانی پایدار از دوغاب با غلظت و ویسکوزیته بالا را دارا بوده و بدین ترتیب برای انواع کاربرد و مصارف متعدد سازگار و قابل استفاده می باشد. از جمله کاربردهای پمپ هیدرولیک دستگاه حفاری شامل:

  • اکتشافات زمین شناسی
  • ساخت راه آهن، جاده، بندر، پل
  • ساخت تونل
  • سازه های صنعتی
  • سازه های عمرانی
  • اکتشاف زغال سنگ
  • اکتشاف سنگ معدن
  • حفاری چاه آب
  • نصب لوله
قیمت پمپ گل
قیمت پمپ گل

به منظور حمایت و پشتیبانی از پمپ گل چه اجزاء جانبی تعبیه شده است؟

افزایش کارایی دستگاه و جلوگیری از آسیب به آن امری ضروری محسوب می شود. در اکثر کاربردهای این پمپ به سبب فشار موجود و مواد پمپاژ شده، لرزش زیادی حاصل می گردد. بر همین اساس میراگرهای ضربان دار را در هر دو سوی مکش و تخلیه پمپ به کار می برند. در برخی موارد پمپ هیدرولیک دستگاه حفاری ممکن است سیالات را با فشار کمتر از فشار بخار بکشد، این مسئله بروز کاویتاسیون مخرب را در پی دارد. از این رو در راستای حفظ فشار مثبت روی جریان مکش، در سمت ورودی یک پمپ شارژ قرار می دهند.

برای خرید پمپ هیدورلیک و یا استعلام قیمت پمپ هیدرولیک میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

× مشاوره تخصصی