تجارت صنعت امید آریا

معرفی کامل 5 مدل از انواع شیرهای هیدرولیک

از کلیدی ترین و تأثیرگذارترین بخش سیستم های هیدرولیکی می توان به انواع شیرهای هیدرولیک اشاره کرد. این شیرها به عنوان واحد کنترل و فرمان سیستم استفاده می شوند؛ چرا که با مقاومت بالایی که دارند می توانند به خوبی ورود سیال را کنترل نمایند. به طور کلی می توان این شیرها را در دو دسته، برقی و دستی قرار داد که هر کدام ویژگی های مخصوص به خودشان را دارند. معمولا شیرهای هیدرولیکی دستی ساختار ساده ای دارند؛ اما نوع برقی آن ها به نسبت پیچیده تر است. همچنین به دلیل مقاومتی که باید داشته باشند معمولا جنس آن ها را از فولاد و آهن می سازند؛ زیرا این متریال در برابر دما و فشار بسیار مقاوم می باشد. برای اینکه با انواع شیرهای هیدرولیک بیشتر آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

شرکت تجارت صنعت امید آریا وارد کننده انواع شیرهای هیدرولیک اورجینال در ایران میباشد.برای خرید شیر هیدرولیک میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

انواع شیر های هیدرولیک
انواع شیر های هیدرولیک

انواع شیرهای هیدرولیکی و کاربرد آنها درصنعت

تجهیزاتی مانند شیرهای هیدرولیکی بسیار دقیق هستند؛ زیرا نقش بسیار مهمی در بستن خطوط سیال و نظیر آن دارند. این شیرها در مدل های مختلفی تولید و وارد بازار فروش می شوند که هر کدام از آن ها کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند. به طور کلی این شیرالات از لحاظ عملکرد و میزان حساسیت بررسی می شوند. شیرآلات از لحاظ تحریک به قسمت هایی نظیر تحریک دستی، سلونوئیدی، مکانیکی یا بادامکی، هوایی و غیره تقسیم بندی می گردند. از انواع شیرهای هیدرولیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شیر کنترل جهت:

    این مدل شیر جزو اولین دسته از شیرهای هیدرولیکی است که صرفا برای مدیریت جهت عبور سیال به کار می رود. دومین کاری که شیر کنترل جهت انجام می دهد این است که مسیر عبور سیال را تعیین می نماید. انواع شیر هیدرولیک کنترل جهت شامل شیر یک طرفه، دو راهه و چند راهه است که هرکدام از ویژگی های خاصی بر خوردار هستند.

شیر کنترل جهت
شیر کنترل جهت
  • شیر کنترل فشار:

    این شیرآلات از افزایش ناگهانی فشار در خطوط و لوله ها جلوگیری و مراقبت می کنند؛ همچنین باعث کاهش فشار خروجی می شود. این مدل از انواع شیرهای هیدرولیک هستند که جریان را در مسیرهای مختلف به ترتيب هدایت می کنند. برای مثال اگر تغییرات ناگهانی مانند کاهش و یا افزایش سطح دبی پدیدار شود این شیر به خوبی آن را کنترل می نماید. از انواع شیرهای کنترل جهت می توان به شیر اطمینان ساده، ترکیبی، کاهنده فشار، بی بار کننده، متعادل کننده، ترتیبی و سوئیچ فشاری اشاره نمود.

نمونه ای از یک شیر کنترل فشار
نمونه ای از یک شیر کنترل‌ فشار
  • شیر کنترل جریان:

    این نوع شیرها در اثر تغییر فشار، به شکل اتوماتیک تنظیم می‌ شوند و از افت فشار، به خوبی جلوگیری می نمایند. همچنین انواع شیرهای هیدرولیک کنترل جریان، جهت تنظیم سرعت سیلندرها و موتورهای هیدرولیکی به وسیله تغییر میزان دبی ورودی یا خروجی استفاده می شوند. شیرهای کنترل جهت به دو صورت بدون سیستم جبران کننده فشار و با سیستم جبران کننده فشار کار می کنند. در سیستم بدون جبران کننده فشار خود فشار ثابت بود و سرعت نیاز به تغییر نخواهد داشت. در سیستم جبران کننده فشار، فشار به صورت کاملا خودکار تنظیم می گردد که این موضوع به خوبی از افت فشار جلوگیری می نماید. این کار باعث می شود تا جریان عبوری ثابت بماند.

  • شیرهای هیدرولیک سروو:

    این مدل یکی از انواع شیرهای هیدرولیک است که به دلیل دقت خوب و سرعت بسیار بالا شناخته شده است و به دلیل تکنولوژی پیشرفته ای که دارد از مزایای زیادی برخوردار است. کاملا برقی است و می تواند سرعت، فشار و موقعیت مکانی را با توجه به فیدبکی که می گیرد به خوبی کنترل نماید.

شیر کنترل سروو یکی از انواع شیر های هیدرولیک
شیر کنترل‌سروو یکی از انواع شیر های هیدرولیک
  • شیر هیدرولیکی‌مدولار:

    شیر‌مدولار یا ساندویچی از اهمیت زیادی برخوردار هستند؛ چرا که وجود آن ها زمانی که تعداد شیرهای کنترلی زیاد است، ضروریست. این مدل شیر فضای کمی را اشغال می نمایند و نیاز به  لوله کشی کمتری دارند. این شیر یکی از انواع شیرهای هیدرولیک بوده که در دو سایز cetpos03 و 05cetpos بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. دقت نمایید که میزان عبوردهی روغن در این تیپ شیرها به نسبت شیرهای خطی کمتر می باشد.

شیر کنترل مدولار
شیر کنترل‌مدولار
  • شیر پروپرشنال:

    این شیر هم یکی از شیرآلات هیدرولیکی بوده که تغییر نمودن جریان سیال خروجی به جریان ورودی آن ارتباطی پیدا نمی کند. شیرهای پروپرشنال از نظر تکنولوژی نسبت به مدل های قبل پیچیده تر و پیشرفته تر هستند. دقت و سرعت در این مدل بسیار بالاست و معمولا در صنایعی چون پرس هیدرولیک، ماشین کاری، نظامی و غیره استفاده می گردند.

شیر کنترل پروپرشنال هیدرولیک
شیر کنترل پروپرشنال هیدرولیک

سخن پایانی

امروزه به دلیل کاربرد مهمی که انواع شیرهای هیدرولیک دارند، شرکت های بزرگ و کوچک این محصولات را تولید و روانه بازار فروش می کنند. این شیرآلات انواع مختلفی دارند و برای استفاده در اکثر دستگاه های صنعتی کاربردی هستند. نکته مهمی که هنگام خرید این محصولات باید به آن توجه کنید جنس، مدل و کارایی آن است. از انواع شیر هیدرولیکی می توان به شیر کنترل جهت، کنترل فشار، کنترل جریان، سروو، مدولار و پروپرشنال اشاره نمود.

× مشاوره تخصصی